Tuesday, September 27, 2011

NO LOAN for kahwin!




no loan untuk kahwin!
sangat keras tak maksud saya?sebab apa yang saya lihat..lebih banyak buruk dari baik..

memanglah pada dasarnya, nak berkahwin memerlukan belanja yang sangat2 besar..dan antara B2B  yang tak mampu untuk mengeluarkan belanja yang banyak..lainlah macam memey dan norman dapat tajaan berjota-jota kannn???


Tapi bila fikir sudut positif pulak..kalau dah gatal nak kahwin sangat atau dengan kata lain..nak elakkan perkara yang tidak diingini berlaku, seeloknya perkara yang baik cepat2lah disegerakan kan?
dan mudahnya kerja 3 bulan dah boleh buat loan untuk kahwin...alahai..singkatnya pemikiran...tapi terpulanglah kat pendapat masing-masing. 
*kalau boleh elak..pls elakkan*

saya rasa loan untuk kahwin ini tidak perlu sebab ianya sangat memberi kesan yang negatif kepada pihak lelaki...anak dah masuk 2 orang pun..hutang tak habis bayar lagi...takut-takut sampai satu tahap tu..kita tak mampu nak bayar balik?tak ke susah?


dalam kepala saya hanya memikirkan kehidupan selepas kahwin..kalaupun kami tak beli rumah lagi..tapi nak sewa rumah..nak beli barang-barang dalam rumah..aiyoooo...


* sesungguhnya saya sedang berjimat cermat..no more shopping! eh?? *

                                                                           
    tapi...





....

....

....

jika tiada pilihan juga..buat lah..tapi pinjam untuk cover amaun yang tak cukup tu..jangan pinjam banyak-banyak ..kang tang nak bayar..lelaki saja yang tanggung kan?puaslah si suami cari part time job sebab nak cover hutang-hutang tu kan? tu belum masuk hutang PTPTN..aishhh...perkahwinan itu untuk memudahkan..bukan menyusahkan!...adakah itu berbaloi?tepuk dada tanyalah selera!


Jadi, semuanya terpulang kepada individu masing-masing, sama ada mahu membuat pinjaman atau tidak. Cuma perlu difikirkan baik dan buruknya. Sekadar pendapat daripada saya.



jika tak de duit kahwin..boleh tanya ustaz amin

*bukan untuk pinjam duit kat dia tapi mintak nasihat *



p/s : perkahwinan adalah perkara yang baik..insyaAllah jangan terburu-buru..itu kan kerja
Allah..insyaAllah dipermudahkanNya... Berusaha, berdoa & tawakal. DIA ada dengan kita...

0 comments:

Template by:

Free Blog Templates